خرید خانه در ترکیه
خرید خانه در ترکیه
مراحل خرید خودرو در ترکیه

مراحل خرید خودرو در ترکیه

مراحل خرید خودرو در ترکیه

یکی از کارها و اقدامات مهم در ترکیه این است که زمانی که به این کشور مهاجرت کردید و اقامت یافتید و گواهی نامه از کشور ترکیه اخذ کردید برای خود خودرویی تهیه کنید. اما مراحل خرید خودرو در ترکیه چگونه است؟ آیا قوانین کشور ترکیه برای خرید خودرو شباهتی به کشور ایران دارد. برای پاسخ به این سوالها در این مقاله با کارشناسان ترکیه ویداس همراه باشید.

آیا خرید خودور در کشور ترکیه به صرفه است؟

به موجب تحقیقاتی که در کشور ترکیه انجام گرفته، خرید خودرو در این کشور کاری مقرون به صرفه نیست. چه اینکه هزینه های خرید خودرو در کشور ترکیه بسیار بالا است. در مقابل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار ارزان است. از این رو، توصیه ما بر این است که از خرید خودرو در این کشور اجتناب کنید. مگر اینکه ضرورتی برای شما وجود داشته باشد.

به هر حال، اگر تصمیم گرفتید خودرویی در کشور ترکیه برای خود تهیه کنید، سعی کنید موارد و شرایط زیر را رعایت کنید.

شرایط خودرو خودرو در ترکیه چیست؟

از آنجایی که فردی که به ترکیه مهاجرت می کند برای آن کشور بیگانه است، برای خرید خودرو باید شرایط زیر را دارا باشد:

1- برای خرید یا اجاره خودرو در ترکیه باید از حق اقامت در کشور ترکیه برخودار باشید. نوع اقامت در ترکیه مهم نیست. اما نفس دارا بودن حق اقامت برای خرید یا اجاره اتومبیل مهم است.

2- گواهی نامه رانندگی دریافت کرده باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی دریافت گواهی نامه رانندگی در ترکیه به مقاله گرفتن گواهی نامه در ترکیه مراجعه کنید.

برای خرید خودرو در ترکیه چه مدارکی باید ارائه دهیم؟

به منظور خرید خودرو در کشور ترکیه مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

1- کارت اقامت

2- ترجمه پاسپورت به زبان ترکی

3- داتشن اصل پاسپورت

نکته: در زمان خرید خودرو نیازی به دارا بودن گواهی نامه رانندگی نیست. اما توجه کنید که حتما قبل از خرید قطعی خودرو، در یکی از مراکز معتبر تست فنی خودرو را انجام دهید. فراموش نکنید که هزینه تست فنی خودرو، هزینه تعویض پلاک و همچنین هزینه انتقال سند بر عهده خریدار است.

مراحل خرید خودرو در ترکیه

برندهای معتبر خودرو در ترکیه چیست؟

تقریبا می توان گفت تمامی برندهای معتبر دنیا در آمریکا، اروپا و آسیا در کشور ترکیه فعالیت دارند. از جمله شرکتهای خودروسازی معتبر در کشور ترکیه می توان به: رنو، فیات، هیوندا، تویوتا، هوندا، فورد و … اشاره کرد. تمامی این برندها برای افزایش فروش خود و کاهش قیمتهای خود در کشور ترکیه خط تولید راه اندازی کرده اند.

اما پرفروش ترین برندهای خودروسازی در کشور ترکیه کدام است؟

1- رنو

2- فیات

3- فولکس واگن

4- فورد

5- تویوتا

6- هیوندای

7- پژو.

مزایای خرید خودرو در ترکیه چیست؟

هر چند در ابتدای مقاله اشاره کردیم که قیمت خودرو در ترکیه بسیار بالاست و برای مهاجران به کشور ترکیه، بیش از هر چیز این امر مقرون به صرفه است که از وسایل نقلیه عمومی در ترکیه استفاده کنند. اما مهمترین مزیت خرید خودرو برای مهاجرین در کشور ترکیه این است که اتباع بیگانه در این کشور از پرداخت مالیات معاف هستند. از این رو، شما به راحتی می توانید ر کشور ترکیه خودرویی خریداری کنید اما مالیاتی نپردازید. در مقابل، شهروندان و اتباع کشور ترکیه در زمان خرید خودرو باید مالیات پرداخت کنند.

خرید خودرو صفر یا کارکرده؟ کدام بهتر است؟

این موضوع تا حد زیادی بسته به نظر و بودجه شماست. اگر تمایل به خرید خودرو صفر و کار نکرده دارید باید از طریق نمایندگی های موجود در کشور ترکیه اقدامات مربوط به خرید را انجام دهید. اما در صورتی که به دنبال خودروی دست دوم هستید می توانید از طریق سایت های مربوط به خرید و فروش خودرو در کشور ترکیه اقدام کنید.

مهمترین سایت های خرید و فروش خودرو در کشور ترکیه عبارتند از:

https://www.araba.com

https://www.hurriyet.com.tr/otomobil

https://secure.sahibinden.com/login?frgn=true

اما تفاوت خرید خودرو صفر با خودروی کار کرده کجاست؟

اگر به دنیال خرید خودروی صفر در تریکه هستید همانطور که گفتیم می توانید از طریق نمایندگی ها اقدام کنید. در این صورت نیازی به کارشناسی خودرو نیست. اما در فرضی که به دنبال این امر هستید که خودروی دست دوم خریداری کنید هرگز به کارشناسی دفاتر فروش اکتفا نکنید و شخصا برای تست فنی و کارشناسی خودرو اقدام کنید.

آیا برای انتقال سند در ترکیه باید به نوتر مراجعه کرد؟

در ابتدا با مفهوم نوتر آشنا شویم:

نوتر در ترکیه چیست؟

دفتر اسناد رسمی در ترکیه ضرورتی است که هر فرد مقیم، شهروند و ورود به ترکیه با آن سروکار دارد که دفتری است که کلیه اوراق و اسناد در آن مستند است تا هیچ طرف دیگری مجبور به تأیید صحت مهر و موم و مدارک نشود. اسناد انواع قراردادهای ملکی و غیر منقول را در اختیارات خود قرار می دهد. این همان چیزی است که توضیح داده خواهد شد.

 

وظایف یک نوتر چیست؟

اولین و مهمترین وظایف دفتر اسناد رسمی تأیید اسناد (گذرنامه، شناسنامه، کارت شخصی، عقد ازدواج، اجاره نامه، مدارک رانندگی، گواهی تحصیل در کلیه سطوح) و همچنین وظایف ادارات دولتی و خصوصی است. علاوه بر مستندسازی قراردادهای تجاری، امضاها و مهرها، هر سندی که نیاز به ترجمه به ترکی دارد، باید برای تأیید اعتبار آن، مأموریت اسناد رسمی باشد. مهمترین مدارکی که توسط شرکت نوتر در ترکیه تایید شده است عبارتند از:

قراردادهای ازدواج، گواهی تحصیل، گواهی راننده، هویت شخصی، گذرنامه، آژانس های دولتی و خصوصی، قراردادهای خرید و فروش و اجاره، علاوه بر درخواست دعوت برای سفر به ترکیه.

هزینه دفتر اسناد رسمی در ترکیه برای سال 2021 چقدر است؟

قیمت های دفتر اسناد رسمی بسته به سند، نوع و تعداد صفحات آن هر از گاهی متفاوت است و هزینه اعلام کننده در ترکیه برای سال 2021 عبارت است از:

هزینه فروش خودرو بین 207 تا 275 لیر.

هزینه سند برای یک سند یک طرفه بین 70 تا 79 لیر است.

هزینه سند برای یک سند دو طرفه بین 80 تا 120 لیر است.

حق الوکاله 192 لیر.

ساعات کاری نوتر در ترکیه چقدر است؟

دفاتر اسناد رسمی به جز روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته از ساعت نه صبح تا پنج عصر در خاک ترکیه کار می کنند.

کجا می توانم دفاتر اسناد رسمی را پیدا کنم؟

در هر منطقه از استان های ترکیه دفتر اسناد رسمی دارای دفاتر است و می توان آنها را از طریق برنامه Google Maps جستجو کرد که ما را به نزدیکترین دفتر راهنمایی می کند.

نحوه انجام مراحل ثبت اسناد رسمی چگونه است؟

مراحل ثبت اسناد رسمی بسیار آسان است زیرا کافی است مدارک را برای تایید از طریق مترجم قسم خورده ترجمه کنید سپس به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و اصل را با ترجمه زیر مهر مترجم قسم خورده تحویل دهید و پس از پرداخت وجه هزینه ها، اسناد تایید شده و به طور رسمی تایید شده است.

حال که با مفهوم نوتر و کارآیی و وظایف آن آشنا شدیم، باید یگوییم چه اقامت توریستی و چه اقامت شهروندی در ترکیه داشته باشید ناگزیر هستید که برای انجام امور مربوط به انتقال سند به نوتر مراجعه کنید. در بسیاری از نوترها، مترجم زبان ترکی وجود دارد و با کمک این مترجمین به راحتی می توانید امور مربوط به نقل و انتقال سند را انجام دهید. هزینه آن نیز چیزی حدود 150 لیر است. اما هزینه های مربوط به نوتر برای نقل و انتقال خودرو حدود 300 لیر است و این امر اصلا ارتباطی به نوع خودروی شما ندارد.

آیا در ترکیه مبایعه نامه برای فروش خودرو تنظیم می شود؟

خیر. در کشور ترکیه بر خلاف ایران مبایعه نامه برای فروش خودرو تنظیم نمی شود. تمامی کارها از طریق نوتر انجام می شود. از این رو، بهتر است پول خودرو را در نوتر پس از اتمام روند انتقال مالکیت سند خودرو، به حساب فروشنده واریز کنید.

بنابراین، حتما قبل از خرید هر چیزی در ترکیه ابتدا یک حساب بانکی افتتاح کنید زیرا انتقال پول باید از حساب شما و به صورت مستند انجام شود و حتما در قسمت “توضیحات” علت جابه جایی پول را شرح دهید تا بعدا به مشکلی برخورد نکنید.

خرید ماشین در ترکیه

هزینه هایی همچون جریمه و مالیات بر عهده کیست؟

در کشور ترکیه پرداخت هزینه مالیات و جریمه بر عهده فروشنده است که البه قبل از انتقال سند باید این موارد را انجام دهد.

چه زمانی خودرو به خریدار تحویل داده می شود؟

پس از انجام مراحل ثبت سند در نوتر و پرداخت هزینه، کارت خودرو به خریدار داده می شود. پس از آن خریدار یک ماه فرصت دارد تا پلاک خودرو را تحویل بگیرد.

برای درخواست پلاک خودرو به کجا باید مراجعه کرد؟

به منظور تغییر پلاک خودرو، باید به اداره پلیس مراجعه کنید که حدود 10 لیر هزینه برای شما خواهد داشت.

خودرو با پلاک ترک بهتر است یا خودرو با پلاک خارجی؟

توصیه کارشناسان موسسه داداور نسیم مهر این است که خودروهایی که دارای پلاک ترک هستند را خریداری کنند. چرا که خودرو با پلاک خارجی نیاز به تمدید اجازه تردد دارند. همچنین اگر خودرو با پلاک خارجی بخرید دیگر نمی توانید ان را به شهروندان ترک بفروشید.

آیا در کشور ترکیه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

بله. در کشور ترکیه نیز مانند ایران بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث اجباری است و هر سال باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. همچنین هزینه بیمه ها با توجه به نوع خودرویی که انتخاب کرده اید متفاوت است. اما سالانه باید هزینه های مربوط به بیمه را پرداخت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان امور مهاجرت موسسه مهاجرتی ترکیه ویداس همراه باشید.

ثبت درخواست مشاوره رایگان

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. https://what-is-co-parenting03578.liberty-blog.com
    https://what-is-co-parenting03578.liberty-blog.com ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ پاسخ

    I am truly grateful to the owner of this web site who has shared this enormous post at at this time.

  2. kompresör bursa
    kompresör bursa ۹ فروردین ۱۴۰۲ پاسخ

    Güçlü ve Dayanıklı Yapısıyla, Kompresörümüzü Uzun Yıllar Boyunca Kullanabilirsiniz

  3. ohotno.com
    ohotno.com ۵ خرداد ۱۴۰۲ پاسخ

    I am truly delighted to glance at this weblog posts which contains plenty of helpful facts, thanks for providing these statistics.

  4. skambio-porte.ru
    skambio-porte.ru ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ پاسخ

    Just desire to say your article is as astounding.

    The clearness on your publish is just spectacular and i can assume you are a
    professional on this subject. Fine together with your permission let me to snatch your feed
    to stay up to date with impending post. Thank you one million and
    please keep up the gratifying work.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *